kontakt@autodeal.se | 08-37 39 39

Blog

Latest Industry News

Nya Nissan LEAF med längre räckvidd & ny teknik

Helt nya Nissan LEAF har fått ny teknik och tar dig ännu längre på bara en laddning. Nya LEAF har en räckvidd på 378 km enligt europeiska körcykeln NEDC. El-drivlinan levererar en effekt på 110kW och ett vridmoment på 320Nm, vilket ger ett bra gaspådrag och LEAF gör 0-100 km/h på 7,9 sekunder.

Nya LEAF är verkligen en helt ny bil. Den nya exteriöra designen är snyggare och sportigare än tidigare generation, men man känner ändå väl igen Nissan LEAF på de karaktäristiska designelement som de bumerangformade strålkastarna, V-motionfronten med Nissanemblemet centralt placerad, kylargrillen i blått och de blåfäragde detaljerna i stötfångaren i bak. Även interiören har fått ny fräsch design som utstrålar kvalitet och där fokus legat på förarmiljön. Den nya 7”-TFT-färgskärmen bakom ratten tillhandahåller föraren all nödvändig information som powermätaren och information från t.ex. Safety Shield-tekniken, ljudanläggningen och navigationssystemet. För ännu bättre uppkopplingsmöjligheter, har Apple CarPlay integrerats.

Nya Nissan LEAF är utrustad med flera smarta tekniker bl a förarassistanssystemet ProPILOT och ProPILOT Park. ProPILOT fungerar precis som adaptiv farthållare med filkörningsassistent och stöds av både radar och kameror som justerar hastigheten efter framförvarande trafik. Styrning, bromsning och acceleration avlastar föraren i framför allt kösituationer och sköter allt utom att styra bilen. Vid köbildning ser systemet till att bilen bromsar in automatiskt eller stannar helt. När kön släpper och bilen framför börjar rulla, startar färden igen helt automatiskt, om stoppet varat i 3 sekunder. Är stoppet längre än 3 sekunder startar ProPILOT igen när jag trycker lite lätt på gaspedalen.

Leaf är lättnavigerad med alla reglage välplacerade vilket bidrar till säker körning. Det här är en mycket trevlig bil med bra köregenskaper och bra styrningen. Körkomforten och passagerarkomforten är riktigt bra och det finns plats för fem vuxna, även om det kan bli lite trångt i baksätet. För ”normallånga” finns det också gott om benutrymme i baksätet. Bagageutrymmet rymmer hela 435 liter, vilket är i storleksklass med Kia Optima Sportswagon plug-in hybrid som rymmer 440 liter och Volvo XC40 som rymmer 460 liter.

e-Pedal förändrar verkligen sättet att köra bil. Att köra bil med e-Padel Innebär att man kör med endast gaspedalen. Jag gillar verkligen e-Pedal. Man startar, accelererar, bromsar och stannar bilen med bara gaspedalen. När man släpper på gaspedalen så känns det som en kraftig motorbromsning. Hydraul- och friktionsbromsarna bromsar automatiskt ned bilen till stillastående och återvinner samtidigt bromsenergi som används för att ladda batteriet. Även om vi stannar i en uppförsbacke så behöver jag inte trycka på bromsen. Bilen står stilla tills det att jag återigen trycker på gaspedalen. Genom att köra i e-Padelläge så kan jag köra riktigt snålt och då räcker också batteriet mycket längre. Med e-Padel behöver jag egentligen inte använda bromsen, under förutsättning att jag inte hamnar i en situation där en kraftig inbromsning är nödvändig. Planerar jag min körning rätt så räcker det med att endast använda gaspedalen.

Laddtiden från 0 till 100 % i ett vanligt väggutag på 10A tar 21 timmar och med en 7kW Wallbox laddar batteriet fullt på 7,5 timmar. Laddtiden från det att man får ett varningsmeddelande till 80 % av batteriets kapacitet (snabbladdning – 50kW) är 40-60 minuter.

Att ha elbil ska inte vara dyrt och krångligt för då blir det jobbigt för gemene man. Det ska vara lätt att ladda bilen, lätt att lasta och man vill ta sig fram säkert i trafiken och just det erbjuder nya Nissan LEAF.

Nissan Leaf Tekna 40kWh ProPilot

Se förslag på en AutoDeal Selection utrustad bil!

Affärsförslag

Media

Back to top