kontakt@autodeal.se | 08-37 39 39

Nissan e-NV200

<h1>Nissan e-NV200</h1>

Nissan e-NV200

Nu kan du köra el på din skåpbil och inte svettas över att inte elen räcker hela dagen.

El börjar nu på allvar bli ett alternativ på transportbilssidan och vi ser ett ökat intresse och nyfikenhet kring eltransportbilar. Vi har valt att lyfta fram en bil som vi tycker möter många av de krav som man har på en bra transportbil. Om vi börjar med det som inte har med el att göra utan lastförmåga så är Nissan en av marknadens största. Det är en bil med högt lastutrymme som rymmer 4,2 kubikmeter och 701 kg, vilket är 50kg mindre än sin fossila bror.

Yttermåtten på bilen är längd 4560mm, höjd 1858mm, bredd 2011mm och hjulbas på 2725mm. Innermåtten på lastutrymmen är längd 2040mm, höjd 1358, bredd 1500mm och hjulhusgap på 1220mm. Så det är bra utrymme att lasta. Om man inte har behov av att lasta utan vill ta passagerare plats så finns den med 5 alterantivt 7 säten som tillval.

Prestandamässigt så har den nya modellen en ökad batterikapacitet och har nu 40kwh mot tidigare 34kwh. Vad innebär då det för räckvidd? Man får här ta i beaktande att det är skillnad med att köra ensam i tom bil och med full last och kan då säga att det ligger mellan 200–300 km på en fulladdad bil. En laddning hemma på väggladdaren på 32A tar 8 timmar för att ge fullt batteri. Har man bara vanligt vägguttag så får man räkna med nästan ett dygn, närmre bestämt ca 22 timmar. Men kan man accessa en snabbladdare kan man återställa 80% av batteriet på dryga 45 min.

Så slutsatsen är väl att man kan klara sig under 20 mils förflyttning med last och har man en väggladdare hemma så räcker det. Står man stilla länge under dagen kan vanlig vägguttagsladdning addera lite extra sträcka men det är troligt att man inte vill hålla på att koppla i och ur det hela tiden om man flyttar och använder bilen.

Prestanda är som den sig bör i en elbil, tyst, snabb acceleration och mjuk gång. Tyngdpunkten är låg på grund av batterierna så att lasta högt med tunga saker påverkar inte stabiliteten så mycket.
Men att köra elbil istället för diesel är inte gratis, närmare bestämt runt 160 000 kronor dyrare men då får man kanske 1/10 del i bränslekostnaden om året på sin höjd. Skatten är för närvarande endast 360 kr mot 4760 kr om året för en dieselversion och kanske det allra bästa är att man kan får en miljöbonus på 60 000 kr.

Data:

 

Elmotor 80 kW (109 hk)
Batteri: 40 kWh
Förbrukning 25,9 kwh/ 100km
Acceleration 0 – 100: 14 s
Maxhastighet: 123 km/h
Max räckvidd el: 200km – 300km (WLTP)
Kraftöverföring: 254 Nm Framhjulsdrift
Ladd tid 32 A väggladdare 8 timmar
CO2 Utsläpp: 0g /  km
Bagageutrymme 4,2 kubikmeter
NCAP 3/5 (2014)

 

Få mer info om bilen klicka på         

 

Läs mer

Vårt utrustningsförslag för bra leasingaffär!
  • Skyddsinklädnad golv och väggar i skåp
  • Serviceavtal Nissan 9000 mil / 3år
  • 2st laddsladdar ingår (1st 220 1st till laddbox)
  • Dragkrok fast & Elsats dragkrok

Två förmånliga förslag

Förslag 1

5 452 kr / Mån
  • 36 månaders avtal
  • Första förhöjda: 0 kr
  • Restvärde: 165 000 kr

Förslag 2

3 470 kr / Mån
  • 36 månaders avtal
  • Första förhöjda: 67 000 kr
  • Restvärde: 165 000 kr

* Förmånsvärde netto/mån vid 50 % marginalskatt. Baserat på 2021 förmånsvärden.

Jag vill ha en offert, tack!

Media

Få experthjälp!

Kontakta oss så hjälper vi dig spara tid och pengar

Fyll i dina uppgifter och en tid som passar dig så kontaktar vi dig för fortsatt diskussion.
Vi har även kvällstider att boka på tisdagar & torsdagar för er som inte har tid på dagen.

Boka en tid nu

Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar och sedvanlig kreditprövning.

Back to top